I en serie om 6 föreställningar med utgångspunkt i den tysk-iraniske författaren Navid Kermani´s reportage från världens konfliktområden utvecklas en praktik som manifesterar en gästfrihetens filosofi. Gästfriheten är en av världens äldsta och mest universellt spridda principer angående förhållandet till “den andre” men vad betyder den idag? Vad skulle den kunna betyda? Hur kan vi uppfinna den på nytt. Under värdskapet av Anders Carlsson och Matthias Breitenbach leds publiken genom 6 olika områden av världen och var föreställning bjuder in en hedersgäst från det land eller område som står i fokus.
Kermanis bok “Ausnahmezustand – Reisen in eine beunruhigte Welt“ (Undantagstillstånd – resor i en orolig värld) beskriver världen och människorna bortom Lampedusa, krisbältet som spänner från Kashmir över Pakistan och Afganistan över Iran in i den arabiska världen och mot gränserna och kusterna mot Europa.
“En akt av gästfrihet kan bara vara poetisk” Jaques Derrida
Vierte Welt vid Kottbusser Tor är ett unikt spelrum i Berlin för utforskandet av framtidens scenkonst. En plats där modeller och förhållningssätt utprovas i en performativ praktik.
Premiär 1 och 2 nov. Läs mer om produktionen här!
Performance #1 | “… ich habe Angst vor meinem Glück” [Pakistan]
Mit und von Anders Carlsson [Gastgeber] | Omar Kasmani [Gast] und Judith van der Werff [Lesung]
Regie Dirk Cieslak | Dramaturgie/Produktion Annett Hardegen | Ausstattung primavera°maas Künstlerische Mitarbeit Luisa Grass | Video Lenny Triefenschal | Technik Miriam Akkermann
# 2: Gastgeber Matthias Breitenbach | Gast aus Afghanistan
#3 : Gastgeber Matthias Breitenbach | Gast aus Teheran
# 4: Gastgeber Matthias Breitenbach | Gast aus Syrien
# 5: Gastgeber Matthias Breitenbach | Gast aus Palästina
# 6: Gastgeber Anders Carlsson | Gastgeberin Judith van der Werff | Lampedusa
Eine VIERTE WELT Produktion in Kollaboration mit INSTITUTET.
Gefördert durch den Hauptstadtkulturfonds.
AUSNAHMEZUSTAND ODER SECHS VERSUCHE IN DER KUNST
DER GASTFREUNDSCHAFT
Frei Nach Navid Kermani
Die feinen Beobachtungen des deutsch-iranischen Autoren Navid Kermani in den Regionen am Rande der Welt, in denen Ausnahmezustand herrscht, entwickeln eine stille Kraft. Sie erzeugen
mit ihrer poetischen Ruhe und Genauigkeit das Gefühl einer Begegnung mit Menschen in Kaschmir, Indien, Afghanistan, Iran, Syrien, Palästina und auf Lampedusa, dem Tor zu Europa. Sie sind Einübungen in Fernstenliebe. Die Auseinandersetzung mit Kermanis Texten in der Reihe AUSNAHMEZUSTAND beschreibt verschiedene Anordnungen zur Verständigung. Verständigung heißt, ein Gespräch führen; keines Falls geht es dabei um einen Dialog, eine Debatte oder einen politischen oder weltanschaulichen Disput.